سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه بر اساس دین، دوستی نکند و بر اساس دین، دشمنی نکند، دین ندارد . [امام صادق علیه السلام]
 
شنبه 87 تیر 15 , ساعت 7:19 عصر

خواص نماز شب بنا بر روایات

خواص دنیوی
:

1:نماز شبگذار صورتش نورانی است

2:مردم دوستدار او میشوند
3:با عث بزرگی و شرافت است

4 : باعث سلامتی است
5: روزی را زیاد میکند
6:فرد خوش اخلاق
میشود و صبور
7:هم و غم او زایل میشود
8: قرضهای او ادا میشود

9: روزی او زیاد میشود
10: چشم را جلا و روشنی میدهد

11:قساوت را از بین میبرد

خواص اخروی:

1:مقام او والا میشود وبه بهشت میرود
2
: باعث آمرزش گناهان میشود
3: زینت اخرت نماز شب است

4:در زمرهء ذاکرین وارد میشود

تذکر :تمام اینها شرایطی دارد چون خوارج نهروان هم نماز شب میخواندند
اصل شروطش اعتقاد به خدا و اعتقاد به عصمت پیامبران و امامان
و کتب اسمانی
خصوصا قران و عمل به دستورات امامان علیهم السلام

آداب نماز شب: نماز شب هر چه به اذان صبح نزدیکتر باشه بهتره و
از نصف شب به بعد فرصت دارید .
بهتره قبلش مسواک کنید بعد 4 تا دورکعتی مثل نماز صبح میخونید
به
نیت نافلهء شب ، بعد دورکعت به نیّت.شَفع.
و یک رکعت به نیت
( وَتر) با تا و راء ساکن میخونید

به این ترتیب:اول حمد بعد یک یا سه
تا سورهء قل هوالله
بعد سورهء فلق و سورهء ناس بعد دست چپ را به
حالت قنوت میگیری
و با دست راست با تسبیح(در نماز وتر از اول
باید تسبیح دستت باشه)
برای 40 مومن دعا میکنی به این طریق :
اللهمَّ
اغفر(که الف خوانده نمیشود میشه اللهمَغفر) لِلسید الرضی
میتونید فامیل فرد را هم بگید

بعد 70 بار استغفر الله ربی و اتوب الیه
 بعد 7 بار هذا مقامُ العائِذِ بِِکَ
مِن النار
بعد از ان 300 مرتبه میگویی العَفو
بعد یک مرتبه ربّ اِغفِرلی
وَارحَمنی و تُب عَلَیّ اِنَّکَ انت التّوابُ الرّحیم
بعد به رکوع و سجده
میروی (مانند رکعت دوم نماز صبح) ونماز را تمام میکنی

-------------------------------------------------
تعدادی از احادیث و اسناد و ایات و سفارشات در رابطه با نماز شب

اسناد نماز شب:آیهء16-17 سورهء سجده:
تتجا فی جنوبهم عن المضاجع یدعون ربهم خوفا و طمعاو...
بر خیزد پهلو هاشان از بسترشان و میخوانند خدا را با ترس و طمع
و از آنچه روزی دادیم به ایشان انفاق میکنند .
پس هیچکس
نمیداند آنچه پنهان کردیم برایشان در ازاء آسایش چشمهاشان
به سبب
انچه انجام میدادند.یعنی در ازاء این خستگی و بیداری هیچکس نمیداند
که چه چیز عظیمی به آنها اعطا میکنیم.

در سورهء دهر ایهء26 ومن اللیل فاسجد له و سبحه لیلا طویلا.
(مقداری از شب را بسر بر و در شب های بلند باذکر خدا و ستایش او
شب زنده دار باش.
در سفینه البحار از نوف و حبه عرنی نقل شده از حضرت علی ع که به نوف فرمودند:
یا نوف انه لیس من قطره قطرت من عین رجل من خشیه الله الا اطفاتبحارا من النیران. یعنی ای نوف هیچ قطرهء اشکی از چشم مرد
از
خشیت خدا فرو نمیریزد مگر اینکه دریا هایی از اتش را خاموش میکند
اعظم منزله عند الله من رجل بکی من خشیه الله و احب
الله و ابغض فی الله.
یعنی عزیزترین فرد نزد خدا کسی است که از
خوف خدا میگرید
و دوستی اش در راه خداست
و دشمنیش در راه اوست و...
در ادامه فرمودند نوف هرکس بغض و خشم خود را فقط
برای خدا داشته باشد
هرگز خشم به کار خود نمیگیرد و در چنین
شرایطی ایمان خود را به کمال میرساند
و نوف نقل کرد بعد از آن حضرت مشغول منا جات خود شد به این ترتیب:

لیت شعری فی غفلاتی ام عرض انت عنی ام ناظر الیّ و لیت شعری فی
طول منامی و قله شکری فی نعمتک علیّ ما حالی؟ یعنی :کاش میدانستم
آیا هنگامی که غافل شدم از من اعراض میکنی(و مرا رها میکنی)
یا به من (هنوز هم)توجه
داری؟
ای کاش می دانستم با این خوابهای طولانی وکمی شُکر
در مقابل
نعمتهایت چه حالی در نظر تو دارم!؟

دربحار الانوارجلد87 صفحهء 123 نقل شده از بلال که از
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه واله وسلم نقل کرده که فرمودند:
شب
زنده دار باشید که راه و روش صالحین قبل از شماست
و باعث تقرب
به خدا میشود و باز دارندهء از گناهان است
و برطرف کنندهء خطایا و
بیماریها را از بدن دور میکند

در صفحهء144 از حضرت امیر علیه السلام نقلشده:
شب زنده داری باعث صحت و سلامتی بدن و خشنودی خدا
و در
مسیر رحمت خدا بودن میشود و تمسک به اخلاق پیامبران است.

از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله در صفحهء138

نقل شده شریف ترین افراد امت من حمله القرآن و اصحاب اللیل هستند
( یعنی معاشران با قرآن و شب زنده داران)

و در
صفحهء 137 فرمودند:شرافت و بزرگی مومن نماز شب خواندن اوست
و عزتش خود داری از آزار مردم.

در صفحهء 141 حدیثی
از جبرییل علیه السلام نقل شده که :
وقتی بنده ای در دل شب با خدای
خود خلوت میکند،و با او مناجات میکند
خداوند نور را درقلبش ثابت و
پابرجا مینماید
وزمانی که میگوید یا رب یا رب ،
خداوند جل جلاله
او را صدا میکند و میگوید:
بله بندهء من( تو را اجابت کردم) بخواه تا
بتو اعطا کنم
و به من اعتماد کن تا تو را کفایت کنم سپس به ملا ئکه

میفرماید:به این بندهء من نگاه کنید.چگونه در قلب این شب سیاه
با من
خلوت کرده با این که افراد باطل به کارهای بیهوده مشغولند و غافلند
شاهد باشید که من او را آمرزیدم.

در صفحهء137 از مفضل از امام صادق علیه السلام نقل نموده
که خداوند به حضرت موسی علیه السلام فرمود:ای فرزند عمران

دروغ گفته کسی که مدعی شده مرا دوست دارد
اما در تاریکی شب
بخواب میرود(و مرا فراموش میکند).

آیات موید نماز شب:سورهء اسری ایهء 79 ومن اللیل.... در این آیه
مقام محمود که تفسیر به مقام شفاعت شده ، را محصول نماز شب می شمارد

در حدیث دیگری از جناب سلیمان دیلمی که از یاران امام صادق علیه
السلام بوده نقل شده که حضرت فرمودند:
مبادا شب زنده داری را رها
کنی چون زیانکار کسی است
که از شب زنده داری محروم باشد.

در لهوف هم جناب سید بن طاووس نقل میکند از حضرت سید الشهدا
علیه السلام که حضرت ابو الفضل علیه السلام را فرستادند تا از عمر
سعد لعنه الله علیه ان شب را مهلت بگیرند
تا به شب زنده داری مشغول
شوند فرمودند:
خدا میداند من به نماز و قرآن علا قه دارم
امشب از
قرآن و نماز وداع میکنم و تا سحر مشغول نیایش و نماز و قرآن بودند.

در جلد 87 بحار الانوار صفحهء 143 از حضرت صادق علیه السلام
نقل شده که نماز شب کفارهء گنا هان روز است.
از حضرت ختمی مر تبت صلی الله علیه و
آله و سلم نقل شده
که فرمودند:نماز شب چراغی است برای صاحبش در
تاریکی قبر

در روایتی دیگر از ایشان نقل شده که :
نماز شب سبب خشنودی خداست

و محبت ملائکه هست و سنت انبیاست ونور معرفت و اصل ایمان و
آسایش بدنها وناراحتی شیطان وسلاح علیه دشمنان و اجابت دعا و
مایهء قبولی اعمال و برکت در رزق
و شفاعت کننده است بین صاحبش
وبین ملک الموت
و بستری مناسب است برای انسان هنگام ورود به
قبر
و چراغ روشنی بخش قبر است
وپاسخی است به نکیر و منکر و

مونس انسان و زیارت کنندهء قبر انسان است تا قیامت
و هنگامی که
قیا مت میشود این نماز مانند سایبانی محافظ بر سر اوست
و تاجی بر
سر نماز گذار ولباسی برتنش
و نوری است که بین او وآتش فاصله
میاندازد و حجت مومن است در پیشگاه پروردگار.
و سنگین کنندهء
میزان(برای اعمال نیک) و مجوز عبور از پل صراط است
وکلیدی
برای بهشت است

در بحار الانوار ج87 ص160 در روایتی امده است:
سمعت الصادق
علیه السلام.... که ایشون فرمودند
سه چیز در دنیا و آخرت مایهء
افتخار مومن است:

1:نماز در آخر شب
2:نا امیدی از آنچه بدست خلق

است(توکل و التجا به خدا)
3:ولایت(وپیروی)امام معصوم علیهم السلام



در روایتی دیگر در ارشاد القلوب ص 316 از ابی عبدالله علیه السلام
که فرمودند:هیچ عملی نیست که بنده انجام دهد مگر این که خداوند
ثوابی در قران برایش مشخص کرده جز نماز شب
بواسطهء ارزش
زیادی که نزد خداوند دارد

در ج 87 بحار ص140 مردی خدمت حضرت امیر علیه السلام رسید
و عرض کرد که من از نماز شب محرومم حضرت فرمودند
تو کسی
هستی که گناهان تو تورا در بند نموده اند

در ثواب الاعمال شیخ صدوق رحمه الله علیه نقل شده
که فردی خدمت
امام علیه السلام مشرف شد و از فقر و تنگدستی شکایت کرد
امام
علیه السلام به او فرمود نماز شب میخوانی گفت بله
امام علیه السلام
فرمودند دروغ میگوید کسی که مدعی است نماز شب میخواند
ولی در
روز گرسنه است زیرا خداوند برای نماز شب خوانان ضامن روزی شده

در همان جلد ص148 بحار از امام صادق علیه السلام نقل شده
که:گاهی شخصی دروغی میگوید و از نماز شب بعلت آن محروم میشود
و وقتی از نماز شب محروم شد از روزی هم محروم میشود

در ثواب الاعمال جناب صدوق ص 38 حضرت رسول اکرم صلی الله
علیه وآله به حضرت وصیت کردند:
که تو را به اموری سفارش
میکنم همه را حفظ کن سپس دعا کردند
که خداوندا او را بر انجام این
امور یاری ده.... تا انجا که سه بار فرمودند:
و علیک بصلوه اللیل

در همان کتاب ص 39 نقل شده از حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه
وآله که:بهترین شما کسی است که در سخن گفتن مودب است و
گرسنگان را سیر میکند و به نماز شب میپردازد به هنگامی که مردم خوابند


لیست کل یادداشت های این وبلاگ